Akai ATT05U

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Akai ATT05U op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Alex 01-12-2019

Prima platenspeler die al behoorlijk wat jaren mee gaat

Geschreven voor: Akai ATT05U

Ik heb deze platenspeler gekregen ergens eind 2012. De audio kwaliteit is prima voor een platenspeler van dit kaliber. En uiteraard kan een andere naald wonderen doen of kun je het hele apparaat ombouwen. Dan had je ook gewoon een leuke technics kunnen kopen.

Inmiddels is er sinds 2012 niets kapot gegaan. Zelfs de naald houdt het met wekelijks een tiental LP's afspelen nog steeds vol. Zo ook vandaag nog.

Pluspunten

• Prima audio kwaliteit voor deze prijsklasse
  • Lichtgewicht
  • Stevige snaar aandrijving

Minpunten

• Meegeleverde tulp kabel
  • USB poort, waarom???????

bsmeets87 24-05-2014
Geschreven voor: Akai ATT05U

Deze platenspeler is niet alleen geschikt voor het afspelen van platen, maar hij is vooral erg geschikt voor het digitaliseren van de collectie. Dit vanwege de mogelijkheden om de snelheid fijn af te stellen, en de naalddruk te wijzigen, wat wel eens van pas komt bij wat versleten platen. Door het niet automatisch afslaan moet je er dus wel bij blijven, en daarmee vind ik hem dus vooral geschikt voor het digitaliseren. Voor de huiskamer vind ik hem minder geschikt, en dan zou ik gaan voor de ATT01U, die weliswaar niet afgesteld kan worden, maar wel automatisch kan starten en stoppen.
De geluidskwaliteit is uitstekend. Niets op aan te merken, en dat bewijzen ook de grafieken in de opnamesoftware die ik gebruik. Na het grondig reinigen van de platen klinken ze heel zuiver, in mooi stereo.
Na enig wantrouwen (ongegrond overigens, zit tussen mijn oren) in de usb geluidskaart, besloot ik voor de opname een andere geluidskaart te gebruiken, die direct van het phono-signaal opneemt. Voor enkel het afspelen direct op een speaker is middels een schakelaar te kiezen voor een line-uitgang.

fulco81 23-10-2013
Geschreven voor: Akai ATT05U

net geinstalleerd en bevalt mijn echt prima, mensen bezuinig ook niet op een tulp aansluiting de standaard tulp die erbij zit is niks ik heb er nu een vergulde op zitten en aangesloten op een marantz pm7200 versterker op de phono ingang, geen voorversterker. naalddruk staat bij mijn op 1. en ik heb echt prima geluid en ook als ik hem hard zet geen brom. deze platen speler is ook muisstil ik heb hem niet op de computer aangesloten voor mijn hoeft dat ook niet

Arnoud67 29-01-2012
Geschreven voor: Akai ATT05U

Eind 2008 gekocht voor € 125.
Echt een vieze tegenvaller!
De geluidskwaliteit is ronduit bedroevend voor een merk met zo'n lange geschiedenis. Het is een plastic-achtig geluid dat bij een beetje volume al heel erg vervormd, bovendien heb ik het idee dat hij niet regelmatig draait: tijdens het afspelen van één LP verandert het toerental. Mijn oude Philips 212 uit 1970 geeft echt een mooi warm geluid met minder storing, maar 40 jaar later (!) kan Akai dit niet overtreffen.
Er zitten veel mogelijkheden op, maar wat wil je ermee als het geluid uit een pionnetje nog beter klinkt.
Eerst aangesloten met een voor/tussen versterker, maar kreeg toen de irritante brom niet weg, ook niet met aarden. Later op een goede versterker aangesloten die een phono uitgang had en toen was de brom nagenoeg niet te horen.
Het geheel komt nogal wiebelig en plastic over, met name de arm en de zielige pootjes. Ik wilde hem waterpas stellen en al snel bleek het pootje er helemaal afgedraaid te zijn (kon er wel weer op).
Het opnemen via USB gaat verrassend genoeg best redelijk alleen hoor je ook hier (in het bestand) een brom en de geluiden van het neerlaten van de arm en het sluiten van de kap, bovendien moet je geen andere geluiden maken (kinderen, lopen, praten). De opgenomen bestanden zijn bij een beetje volume al zeer matig qua geluidskwaliteit (vervorming/schallen).
Ik mis het diepere warme platenspeler geluid van vóór de cd's en deze Akai brengt daar helemaal niets van terug.
Na 10 platen gedraaid te hebben, heb ik het apparaat maar in de gangkast gezet. Het enige wat ik nu dus gebruik is de stofkap (in de gangkast dan).
Voor € 50 mag je hem ophalen! hahaha
Beterkoop je een oudje, maar die zijn ook niet goedkoop want dan heb je vaak nog een nieuw element nodig of koop een goede nieuwe voor € 300 of meer, die zijn hun geld wel waard.

mcornelis2012 02-05-2012

Hallo,
Ik heb koninginnedag 2012 een Akai ATT05U platenspeler gekocht bij de Mediamarkt in Groningen. Prijs € 129
Vandaag heb ik het geïnstalleerd en gekoppeld aan mijn laptop. Software geÏnstalleerd en geconfigureerd.
Geluid is prima. Voor mij is het een perfecte koop.
Mozes Wasia

zoon01 08-09-2011
Geschreven voor: Akai ATT05U

Deze platespeler er bij gekocht om mijn Technics SL-3300 direct drive even volledig op mijn gemak na te zien en te onderhouden.

Het was een beste tegenvaller deze Akai, handig vindt ik de USB optie om zodoende snel en gemakkelijk muziek op te nemen op je computer maar dat is dan ook het eenigste goede aan de speler.

Het element + naald heb ik direct na 1 dag gebruik vervangen voor mijn andere elementen in het bezit daar mijn andere aanzienlijk beter van kwaliteit zijn, dit geeft klankmatig een fors beter resultaat.

Het grootste probleem van deze speler is het onregelmatige toerental verloop naar mate de plaat afspeeld.

als je de plaat start op juiste toerental dan moet je bij de pitch blijven om contenue tijden het afspelen van de plaat het toerental contstant te houden.

Dat was een vette afknapper, je kan idd beter op marktplaat een Vintage technics kopen voor het geld wat je anders moet besteden aan zo'n waardeloze speler als dit.

Ik heb er geen andere woorden voor.

elinek 09-07-2011
Geschreven voor: Akai ATT05U

Ik heb de draaitafel al een tijd en gebruik hem regelmatig om een lp of single om te zetten naar een digitaal bestand.

De klachten die ik hier lees over de driver ondervind ik niet. Ik heb de draaitafel op Vista en Windows 7 gebruikt en op beide systemen was de draaitafel plug en play. De opname software van audacity die erbij zit heb ik vervangen door een andere versie, een beta versie 1.3.13 , die is een stuk mooier dan de oude versie en is ook stabiel.

De bediening is eenvoudig. Het plateau draait niet helemaal stabiel, de snelheid varieert een beetje dus wel in de gaten houden bij het opnemen. Er zit een pitch control op die je ook wel nodig hebt, staat die in het midden dan klopt er niets van de snelheid. Er is ook wat rumble te horen en ondanks de aarding een lichte brom. Al deze dingen zijn er wel goed uit te filteren met de software.
De geluidskwaliteit met het originele element en naald is prima, naalddruk en anti skating op 1,5 gram. Ik heb wel het idee dat de muziek iets meer vervormd op het eind van een lp dan van een technics 1200 draaitafel, ondanks dat hij waterpas staat.
De duurzaamheid lijkt mij in orde, gebruik hem al enkele jaren en heb alleen de naald vervangen. (kost circa 25 euro). Bediening is eenvoudig en gelukkig geen automatische afslag, zodat niet opeens de draaitafel afslaat als je een lp aan het opnemen bent met een groef die erg lang doorloopt.

Kortom, als je geen 600 euro wilt uitgeven voor een topdraaitafel met voorversterker, dan is dit een prima alternatief. Als je wat tijd wilt steken in de nabewerking dan krijg je heel mooie opnames.

KoenKr 28-12-2011

Hey
Ik ben tot nu toe ook niet zo tevreden over mijn aankoop. Ik heb op zeer regelmatige basis vervorming van het geluid (instabiel toerental? of naald?).

een brom bij het luider spelen ervaar ik ook. Hoe kan je deze speler aarden? Ik heb wel een voorziening op mijn versterker maar niet op de draaitafel...

hos65 13-11-2011

hallo Elinek,

Mijn vraag: Hoe heb jij alles aangesloten op de PC.
Ik kom er niet uit.

Marcello_DH 24-03-2010
Geschreven voor: Akai ATT05U

Als je gebruikt wilt maken van de USB aansluiting en je werkt met Windows 7 dan zou ik deze draaitafel NIET kopen. De USB Audio driver die automatisch geïnstalleerd wordt (PnP van Windows 7) en de driver waar Akai op hun site naar verwijst (Asio driver) geven iedere 30 seconden een vervelende pieptoon. Als je dat verwijderd wilt hebben dan kun je de driver kopen voor 55 dollar. Schandalig dat Akai niet met een gratis USB Audio driver komt en dat Akai deze driver überhaupt aanbiedt op hun site.

Dus heb je Windows 7, niet kopen!

PS: Als iemand een goed gratis alternatief voor de USB Audio driver voor Windows 7 heeft dan hoor ik het graag.

Peter C M 12-03-2008
Geschreven voor: Akai ATT05U

De eerste ervaringen zijn positief. Aangesloten zowel op de receiver als de PC. Met de bijgeleverde software gelijk oude platen kunnen opnemen met Windows Vista.

Het afstellen van de arm was wat lastiger, maar uiteindelijk toch vrij eenvoudig goed geluk.

Is een degelijke platenspeler die geïnspireerd is op gebruik aan het mengpaneel. Dus snelstart, verstelbare snelheid, maar geen automatische afslag.

WD321 09-03-2008
Geschreven voor: Akai ATT05U

Prima apparaat om je lp's mee op cd te zetten. Plug&Play met WindowsXP. Bijgeleverde Audio Technica element is iets scherp in de hoge tonen maar verder is de geluidskwaliteit zeker goed te noemen.
Een verademing na eerdere mislukte experimenten met een plastiekerig apparaat.

J o h a n 17-02-2008
Geschreven voor: Akai ATT05U

Prima (belt drive) platenspeler. Ik ben vooral erg tevreden over de geluidskwaliteit. Er zit ook een geïntegreerde voorversterker in die je aan en uit kan zetten. De voorversterker is wel een beetje zwak, maar voldoet. Het enige wat ik jammer vind is dat de speler geen automatische afslag heeft. Je moet dus oppassen dat je de speler niet vergeet af te zetten als de plaat is afgelopen. Maar verder is het echt genieten om met dit ding muziek te luisteren. Kortom: zeer goede speler voor weinig.